MIT KERESNEK FÉLELMETES, GONOSZ ELEMEK A MESÉKBEN?
Fontosnak tartom ezt a kérdést tisztázni, ha mesékkel dolgozunk. S nektek tanároknak, szülőknek is megnyugtatást adhat, hogy helye van a mesékben a nagymamát felfaló farkasnak, vagy a kútnak, amibe beleugranak a gyerekek, vagy éppen a gonosz banyának, aki fel akarja falni Jancsit és Juliskát.
Ahhoz, hogy értsük miben segítik ezek a szerepek a gyermeket az egészéges felnőtt szemlélet kialakulásában, a gyermeki személyiségfejlődését kell megértenünk. Ahhoz, hogy a gyermek elviselje az "ambivalenciát", ami 9-10 éves korra alakul ki, hosszú út vezet. Ambivalencia alatt azt értem, hogy megérti és el tudja fogadni a gyermek az ellentétes érzelmeket, hogy ugyanaz a személy aki engem szeret és aki velem gonoszul, vagy szigorúan bánik. De kora gyermekkorban a gyermeki elme az anyát jó anyára és rossz anyára hasítja, mert így marad érintetlen és elviselhető a szeretett "tárgy". S a gyermek egészséges személyiségfejlődése, hogy ez a hasítás integrálódik, tehát képes lesz majd elviselni, hogy a világ, az emberek, s nyilván a szeretett személyek egyszerre jók és rosszak. Patológiás fejlődésről akkor beszélünk, ha ez a hasítás rögzül. Biztosan mindenki ismer olyan embert, aki idealizál, csak a jót látja meg bennnünk, aztán egy-két hónap elteltével pedig "ejti" a kapcsolatot, mert átfordult ez az idealizáció. Vagy olyan személybe sem nehéz botlanunk, aki vagy nagyon jónak látja a világot, a kapcsolatot, de ha valami probléma és nehézség adódik, akkor minden "összetörik", számára itt a vége a kapcsolatnak. Szóval ezek a mindent vagy semmit működések jelzik, hogy ha nem történt meg az az integráció. Szóval miért van szükség a mesékben a "rossz figurákra"? Mert ezek segítenek a gyerekeknek a saját fejlődési szintjükön ezt a rossz-jó hasítást megélni. Ezt másképpen értik, élik meg a gyerekek. S a mesékben a fejlődés éppen erról szól, hogy a gonosz rossz erőkön, hogyan lehet felülkerekedni.
Sőt a kisgyermek ugyanezt a hasítást végzi el magán is, hiszen elsődleges motivációja a jó énrész fenntartása. Maikor napközben már képes tartani a vizeletét, de éjszaka bepisil, akkor sokszor mondja, hogy "valaki" bepisilt. A szülő ilyenkor a felelősség elhárításának tartja ezt a hozzáállást, pedig csak az életkorának megfelelően működik.
Az integritást elviselni, nem könnyű feladat. Éppen ezért figyelhető meg, felnőtt embereknél, hogy trauma hatására (nagyon gyakori jelenség váláskor), olyan "furcsán" kezdneke a felek működni. Azt mondja a pszichológia, hogy trauma, vagy krízis hatására akár a felnőtt, akár a gyermek visszacsúszik egy korábbi fejlődési szintre. A kicsik újra babák lesznek a kistestvér születésekor, a felnőttek pedig a volt párjukat csakis hibásnak, gonosznak tartják, s nem képesek többé integráltan ránézni. Nagyon sok válásos folyamatot nehezít meg ez regresszió, amikor többé a másik fél megszűnik szerethető lénnyé válni.
A biztos én-tudat kialakulásához a gyereknek szüksége van arra, hogy az énképét csakis az általa elfogadható, és helyeselt elemekkel gazdagítsa. Ehhez pedig le kell hasítani a gonoszt, a rosszat, amit kivetít egy gonosz mostohára, vagy farkasra.
Filmek kamaszoknak
Vekerdy Tamás mondta, hogy kamaszt már nem lehet nevelni. Amit nem tett meg a szülő a gyermekkorban, azt ilyenkor sokkal nagyobb erőfeszítések árán tudja pótolni. Az értékrend, a napi rend, a saját felelősség kialakítása így a gyermekkor folyamatában nagyon fontos. Ezek lesznek az ő támasztékai a viharos időszakban. Ha arra is van kapacitás, hogy a gyermek megtalálja, mik az erősségei, milyen dolgok iránt érdeklődik, hogyan tud kapcsolatokat kialakítani és milyen típusú barátokban tud bízni, akkor stabilabb lesz ez az átmeneti időszak. Mert ez az időszak átmeneti, de ebben a periódusban lehetőségük van a kamaszoknak sok mindent újraírni, ami már az ő életük és nem a családjuk mintáinak a folytatása. Ilyenkor már nem a szülőkkel akarnak programozni, s inkább a szülő igyekszik közös programokat találni, nem a kamasz. A közös olvasás már nem pálya, sokszor az egyéni sem. Maradhat a mozi és a filmek közösen. Mivel most jött ki a moziból egy kamaszoknak szóló film: Véletlenül írtam egy könyvet címmel, így most akkor még néhányat összegyűjtöttem:
- Nehéz szívvel – A szív melege : Izland és első szerelem
- Menőkor: Családi kapcsolatok
- Iskola Párizsban – A St. Dennis iskola életébe pillantunk be.
- Holt költők társasága – Mi az élet értelme, és egy angliai fiúiskola mindennapjai
- Mielőtt felkel a nap – a szerelemről
- Majdnem híres – rockzenéről
- Téli szünet – kapcsolatok segítő ereje
- 1: 54 – egy 16 éves élsportoló fiú élete
- Stargirl – A starman lányos verziója, szuperhősök filmkategória
- A megmérettetés – piszkálás, és kiállás magunkért
- Legyek ura – felnőttek nélkül, kirekesztés, versengés

Ha van hajlandóság egy kis utazásra: művészfilmekre, és szocrealizmusra:
- Hurrá, nyaralunk! (szovjet film egy úttörőtáborról, 1964),
- Szoba kilátással (kosztümös angol film 1985),
- Esős vasárnap (fekete-fehér magyar film 1962),
- Egy kis romantika (francia-amerikai koprodukció, 1979),
- Százszorszépek (cseh újhullámos film 1966),
- Hannah és nővérei (Woody Allen).
- Srácok (szovjet film 1983)
Szükséges kiszállnunk a komfort zónánkból felnőttként, kamaszként egyaránt. Ne hagyják, hogy a sorozatokon kívül más filmek "unalmas, nézhetetlen vacakságok" címet kapjanak. Talán ez az egyik legkönnyebb út, hogy átröpítsük a kamaszokat más világokba, erősítve az empátiát, a másság elfogadását, a kultúrákba való bepillantást. A kamasszal töltött idő a szülőknek is lehet egy újra kinyílás, egy rátekintés olyan dolgokra, amikről már azt hitték, hogy lezárták magukban, új értékeket hívhat elő a család egészében.

Képernyőidő csökkentő program
Manapság a hétköznapokban a családi együttlét sokszor a közös "kütyüzésre" korlátozódik. Észrevétlenül. Mindenki csendben van, és bár egy térben tartózkodnak a családtagok saját képernyőjüket bámulják. Szerencsés esetben van eszmélési idő, s valaki gyorsan leteszi a készüléket. Mert másképpen nem lehet megtörni ezt az addikciót, csak megszakítással. Ha a szülők mentesek is az internet befolyásától, a gyerekek sok esetben akkor is rákattantak a virtuális életre. A legújabb kutatások szerint a 8-12 évesek napi 5,5 órát, a 13 évesek pedig napi több mint 8 órát töltenek az online térben. Ezért a Bethesda Gyermekkórház gyermekpsziciátere, dr. Nagy Péter kidolgozott egy módszertant, amivel a szülők tudatosan elkezdhetik a gyermeküket az off-line világba visszahozni. Csatolom az ingyenesen letölthető e-book linkjét. Többféle szempontot ajánl a szakember, amit viszont fontos tudatosítani: a szülői jelenlét, a gyermekekre szánt idő nélkül egyik módszer sem fog működni. De ahogyan a könyvből is kiderül nem tiltani kell ezt a "szórakozást", hanem rugalmasan használni, interakciós térré alakítani és keretek közé tenni, más alternatív programok közé.
https://www.bethesda.hu/kepernyocsokkento-program/

Figyelmetlen, állandóan mozgásban van
A hiperaktivitás és figyelemzavar
A négy betű: Attention Deficit Hyperactivity Disorder (figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar).
Neurológiai eredetű, vagy veleszületett, vagy a fejlődés során kialakult rendellenesség, melynek vezető tünete a figyelemzavar, kísérő tünetei a hiperaktivitás, feledékenység és a gyenge impulzuskontroll (szétszórtság, nyüzsgés, figyelmetlenség). Lehet részképesség-zavar, de akad olyan súlyossági fok, hogy sajátos nevelési igényhez vezet (SNI státusz).
Fontos tisztában lennie mind a szülőnek, mind a pedagógusnak azzal a ténnyel, hogy nem akaratlagos szabályozásról beszélünk. Nem pusztán rossz és lusta, hanem nem tudja a mozgását és a figyelmét koordinálni, szabályozni. Már megsegíti a gyermeket az is, ha megértést tapasztal a felnőttek részéről, akkor kevésbé indul el az önhibáztatás, a bűnbakképzés. Így legalább az egyéb járulékos magatartás probléma elkerülhető.
Az ADHD előfordulása háromszor gyakoribb fiúknál, mint lányoknál. Ez többnyire azért van, mert a lányoknál nehezebb diagnosztizálni, nem olyan észre vehetők a tünetek.
SZEMLÉLETVÁLTÁSRA VAN SZÜKSÉG:
- Nehéz megbarátkozni a gondolattal, de a mindennapokat alaposan meg kell tervezni.
- Az önirányítást, az önszervezést csak fáradtságos módon tudja megtanulni, ebben folyamatosan támogatásra lesz szüksége, elmarad az életkorának megfelelő önállóságtól.
- Sajátos észlelési rendszerük miatt, mindent regisztálnak, figyelmük letapad számunkra lényegtelen részleteknél. Ha fáradnak még inkább beleragadnak a részletekbe, nem képesek megragadni a lényeget-. Gondolataik ugrálnak, sokszor asszociatívan kapcsolódnak össze a dolgok és nem logikailag. Így teljesen váraltan módon közbevágnak, a mondandójuk látszólag nem oda illő.
- Igazságérzetük magas fokú. olykor önhatalmúlag akarják azt érvényesíteni. Az érzelmek azonnal bekapcsolnak, s mivel kevéssé működnek a gátló funkciók, így cselekvésbe is fordulnak. A szabályok, a kapaszkodók (kihez menjél oda, akiben megbízol) ilyenkor segítenek. Ezeket viszont a felnőttnek is következetesen be kell tartania.
Hogyan támogathatjuk gyermekünket otthon és az iskolában?
Kérje részletes tájékoztatómat: akorodi2@gmail.com
Szülőkonzultáció esetén: +36 70 7709530

A stressz olyan ördögi körnek tűnik, amelyet nem lehet megszakítani, mert a nyugtalanság nyugtalanságot generál, és még több stresszt. És mégis vannak módok arra, hogy tegyünk valamit a belső egyensúlyunkért, a nervus vagus stimulálásán keresztül.
Ez 7 módszer, amellyel pozitívan stimulálhatja a vagus ideget :
LÉGZÉS A vagus ideg áthalad a torkon, a mellkason, és érintkezik a rekeszizommal. Ezáltal a légzéssel képesek vagyunk lenyugtatni az idegrendszert.
SÉTA, KÖNNYŰ MOZGÁS, JÓGA A lassú mozgás megnyugtatja az idegrendszert: kevés stresszt termel és több oxigént biztosít, ami stimulálja a paraszimpatikus idegrendszert. Erre kiválóan alkalmas a jóga és a gyaloglás. Ezen kívül a természet és a zöld szín is megnyugtatólag hat a szervezetre.
MASSZÁZS A vagus ideg masszázzsal stimulálható: a fül belső pontjainak masszírozásával.
ÉNEKLÉS, KÁNTÁLÁS Az éneklés vagy a kántálás és a nevetés serkenti a vagus nervust, különösen a torokban és a mellkasban. Az éneklés, a kántálás és a nevetés többek között dopamin termelődését is eredményezi, amitől boldogabbnak és erősebbnek érzed magad.
HIDEG VÍZ A hideg víz segíthet stimulálni a vagus ideget. Ez arra késztet, hogy megállj, és visszatérj a testedbe, ahelyett, hogy csak a fejedben ragadnál. A hideg zuhany vagy a hideg víz fröccsenése az arcba például dopamintermelést is okoz. A tested újra bekapcsol, és gondoskodni fog arról, hogy újra kiegyensúlyozottabb legyen.
ÖLELÉS Az ölelkezéssel, masszírozással, érintéssel, egészséges kapcsolatok kialakításával több oxitocin hormon keletkezik. Ez biztonságos érzést kelt, amitől kevesebb stresszt, nyugtalanságot, szorongást tapasztalsz.
ÁSVÁNYI ANYAGOK A kálium, magnézium és nátrium nyugtatja az idegrendszert, segíti a szerotonin termelését. Ez egy olyan neurotranszmitter, amely 95%-ban a belekben termelődik, és a mai tudomány szerint alacsony szintje depressziót eredményez.
A vagus nervus stimulálása biztosítja, hogy csökkenjen a depresszió, a szorongás és a kortizolszint. Javuljon a mélyalvás, és újra termelődjenek a jól-létedhez hozzájáruló hormonok, jobban tudj koncentrálni, több békét és kikapcsolódást élj át. Ezáltal szervezeted ellenállóbbá válik a stresszel szemben, több boldogságot és kreativitást élhetsz át, stabilizálódnak a kapcsolataid.
A Jól-lét titka: Nervus Vagus
Testünkben van egy ideg, amely összeköti agyunkat a test számos szervével. Ez a fő ideg, amely biztosítja a megfelelő kommunikációt az agy és a test között. Ezt az ideget vagus idegnek nevezik.
A nervus vagus (magyarul: bolygóideg) jelentése "vándorolni", és ez az ideg pontosan ezt teszi. Átjárja a testet, ezáltal befolyásolja a fontos szervek működését, és szabályozza a test minden akaratlan folyamatát: Légzés ,beszéd, nyelés, szívverés, vérnyomás, érzékelés, emésztés, szexuális aktivitás.
A vagus ideg testünk leghosszabb idege. Mindkét oldalon az agytörzsnél kezdődik, majd áthalad a torkon, a mellkason és a hasüregben. A test és az agy közötti információáramlás mindkét irányban zajlik. Például, ha valami történik a belekben, az hatással lehet az agyra ( = Agybél tengely). Hiszen a szerotonin 95%-a a belekben termelődik, és ha túl kevés termelődik ebből a boldogító anyagból, kevésbé érzi magát jól, érzékenyebb lesz a fájdalomra, a fényre, a zajra és nagyobb stresszt tapasztalhat.
A vagus ideg a paraszimpatikus idegrendszer része, amely a pihenésért és a feldolgozásért felelős. Ha központi idegrendszerünknek ez a része nem működik megfelelően, nem tud megfelelően felépülni, nem tud elaludni, gyógyulni, és emésztési problémákat tapasztalhat.
Az egészséges vagus ideg biztosítja, hogy hozzáférjünk az agy azon részéhez, amely a kreativitásért, a jobb megismerésért és a komplex döntések meghozataláért felelős.
Ha a vagus ideg egészségtelen, csak azokhoz az agyrészekhez férünk hozzá, amelyek elsődleges ösztöneinket irányítják: félelem, menekülés vagy menekülés. A stressz, a nyugtalanság, a dohányzás, az alkohol, a túlterheltség, a túl kevés mozgás, a túl kevés tápláló étel és a túl kevés alvás miatt a Vagus ideg nem tud megfelelően működni. Ez potenciálisan a következőkhöz vezethet: depresszió, félelem, elhízás, keringési problémák, cukorbetegség, krónikus gyulladás.